Monday, September 15, 2008

~weekend & projek dapor~

assalamualaikum semua..
ape khabar?
sudah lama saya tak menulis di sini..
ternyata kesibukan pelajar 6th yr sudah mula menular
sampai tak sempat saya nak berceloteh panjang di sini
tapi jangan tak tahu, setiap kali pulang dari kelas, sempat juga
saya merayau2 ke blog korang2 sume..
sekadar mengambil tahu perkembangan
semasa rakan-rakan tercinta...
maafkan saya tak sempat meninggalkan jejak..

weekend yang lepas saya sungguh2 sibuk..
sibuk apa ? apa lagi, kerja-kerja projek dapur sayalah..
bersemangat sungguh saya ber'projek'..semangat raya lah katakan..
bermula dengan hari jumaat lepas, giliran saya memasak.
saya cuba memasak laksa sarawak..pes dipesan daripada seorang junior yang melancong ke sarawak cuti yang lepas..
sememangnya saya amat menggemari laksa sarawak ni..first time saya rasa pun hanyalah pada musim raya tahun lepas, setelah dijamu di open house fara & arep (pasangan pengantin baru ketika itu..arep orang sarawak)
pertama kali mencuba,nasib baik menjadi.(setelah berguru dengan fara & arep). Selain itu, saya juga tak pernah lepas menyediakan sejenis kuih sebagai juadah berbuka...untuk jumaat lepas, saya buat kuih lopes kegemaran adik & bestfrend saya tu...
4 1/2 pot beras pulut, habis disapu dek kami 8 orang(5 orang cookingmates saya serta 3 orang tetamu jemputan)..owh dan tak lupa jugak sedikit yang diberikan kepada jiran sebelah & kawan2 di bawah.

okeh sambung kisah hari sabtu pulak..
lepas terawih,bermula la projek main tepung saya & yanti..
kitorang try buat biskut sarang semut...nak bancuh kuih ni senang, yang lecehnya tu bila nk kena sagat tepung tu & masukkan dlm paper cup kecik2 tu lah agak meletihkan....nasib baik ade 2 orang pembantu tetap kitorang..si syaf & hani tu lah (2 orang junior pengunjung tetap bilik saya ni)
tapi sudahnya, saya seorang jugaklah yang tido kol 1.30 pagi,setelah selesai mengisi2 biskut ke dalam bekas....pembantu2 semua dah tumbang...

hari ahad,hari paling kelam kabut...bermula dengan projek biskut kacang (mazola)..start buat tengahhari,terus marathon masak smpai ke malam,sebab hari ahad tu pun turn saya masak...tapi saya masak simple ajer..ikan bakar dengan sup sayor..bertambah lagi kelam kabutnyer,saya nak jugak buat sejenis kuih..so paling simple, saya buat kuih kacang hijau ajerlerr...fuhhhh,penatttttt~titik!

okeh..tu sume cerita merepek saya tentang projek hujung minggu...mohon maaf,takde gambar,tangan lenguh sgt menggentel tepung smpai tak larat nk pegang camera...hihihi..alasan tak munasabah langsung...


p/s-
1) kad raya yg sy order dh smpai tau...tgh dlm usaha menulis...tapi tengah menunggu lagi sesape2 yg saya mintak address yang belum bagi tu...

2) baru saya sedar,saya ade beberapa tag bertangguh tak dibuat2 lagi...huhu.mohon ampun & maaf yer semua, insyaAllah saya akan buat bila ada kelapangan..

3) hari ini giliran saya bagi tazkirah selepas terawih, tapi sebab terlewat naik ke atas,(atas sebab-sebab yang boleh dielakkan tapi saya terbuat juga), saya terlepas menyampaikan tazkirah.menyesalnyer saya.insyaAllah mlm esok saya naik cepat2 dan harus memohon maaf dari semua jemaah..huhu.

7 orang sudah komen yek?:

zeti said...

xde gmbr ke dewi? akak nk gak tgk hasil tgn adik akak ni ;) pndai dewi buat laksa sarawak ngan bskut sarang smut.. tp klu nk buat lksa sarawak tu kene pakai pes ek? nnt ajar la ek camne nk buat.. t'ingin gak nk rasa :)

Anonymous said...

dpt tak address akak haritu..tak sabar nak tunggu kad raya from ukraine ni :P

@xiM said...

KAD RAYA UNTUK SAYA TIADA KER??HEHE

Intan and The Boys said...

hehehe.
seronok baca cerita orang kat perantauan. semua benda pandai buat. masak, buat kuih...

:)
selamat berpuasa soul!

mamaAsyfa said...

re :

1)zeti - huhu...segan la nk tunjk gambar kak...hihi.nnti2lah kalo ade projek baru sy ambil gambar ekk. laksa sarawak tu mmg sy pakai pes sbb member2 sarawak pn suh guna pes jer...taktaula kalau xpakai pes camne..tp rasenye ade resipi yg xpakai pes kt page zie..

2)lily lotus - dapat kak..hehe.dun weri.nantikan aje ketibaan nyer ek..hehe.

3) axim - boleh sajer...bg lah alamat ek.

4) puterikurekure - hehe..darurat kak intan...tepakselah buat. kalo sy kt mesia nih, main jari tunjuk2 ajer,senang...hehe. akak pun, selamat berpuasa :)
p/s-kak intan,nak alamat!! dh lame sy tunggu tauuu..hehe.

mommy said...

rajinnye meggentel kuih ek..
cam suasana raya kat mesia la plak..
nak kad raya jugak./.hehehe

mamaAsyfa said...

re Princess - hehe...sbb nk rase mcm raya kt mesia la akak berpulun bagai buat kuih rayer...hihi. erk..nk kad raye gak ker? akak share dgn sofie nyer leh? hihihi

 
Template by suckmylolly.com