Tuesday, September 30, 2008

~Salam Lebaran..~

Assalamualaikum semua...
Salam 1 Syawal dari bumi Ukraine...
Alhamdulillah, selesai sudah sebulan ibadah puasa, bersahur serta berterawih. Dan esok, hari Selasa 29/09/08, seluruh umat Islam di Ukraine akan merayakan hari kemenangan, hari Raya Aidilfitri ini...sudah agak rutin bagi kami di sini menyambut Aidilftri sehari awal daripada sambutan di Malaysia.Mereka di sini tidak tengok anak bulan yer...hanya dikira mengikut perkiraan kalendar Islam..
Tapi, dalam keghairahan & kegembiraan menyambut Aidilfitri ni, terselit jugalah perasaan sedih untuk berpisah dengan bulan Ramadhan nih...yelah kan, bulan Ramadhan ni sesungguhnya sangat2 istimewa...hanya dalam bulan Ramadhan aje kita dapat bersahur (dpt bgn awal), berterawih, dan dikurniakan lagi Malam Lailatul Qadar...serta banyak lagilah keistimewaan bulan Ramadhan nih..
Ramadhan kali ni, insyaAllah kali yang terakhir saya sambut di Ukraine....agak sedih bila memikirkan yang tahun depan saya tidak akan lagi berRamadhan di sini...huhu.Kenapa saya cakap saya rasa sedih ek walhal saya sepatutnya gembira dapat berpuasa serta berhari raya bersama keluarga tercinta setelah 6 tahun lamanya?
Kerana di bumi Ukraine ini, saya banyak belajar...belajar bersederhana & bersusah2 dalam menjalankan ibadah puasa serta menyambut hari raya..saya belajar menghargai rezeki yang saya ada...saya belajar mentarbiah diri untuk menjadi lebih baik...dan yang paling penting, saya dapat berterawih dengan jemaah yang ukhuwahnya begitu kuat,begitu mesra,saling prihatin & bantu membantu sesama sendiri...owh,semua ini pasti amat saya rindui kelak...
Dan saya juga amat menyesal, tidak menggunakan peluang yang ada sebelum2 ini sebaik-baiknya untuk menjadi lebih baik.Banyak sudah Ramadhan yang saya bazirkan,saya biarkan bulan istimewa itu berlalu pergi begitu sahaja...tanpa berusaha menambah ibadah,memenuhkan terawih mahupun mengejar Lailatul Qadar.Menyesalnya saya...Namun begitu, yang berlalu sudah tetap berlalu..Apa yang saya harapkan, agar Ramadhan2 yang akan datang,(insyaAllah..jika diizinkan Allah) saya dapat beristiqamah..

Owh,kalau nak tau, ketika entry ini ditulis, saya sedang masih gigih menunggu 1.5 kg kacang2 yang dibuat kuah kacang masak di dapur tingkat 8...seorang diri pada jam 12.43 pagi!!
nasib saya,kene masak kuah kacang pulak buat juadah hari raya kami (geng cookingmate) pada esok hari...sesiapa yang penah masak kuah kacang ni sure faham kan betapa lamanya nak tunggu kuah kacang masak?
geng-geng yang lain semua dh selesai tugas masing2...sekarang bolehla diorang bersenang2 di bilik sambil mencuba fesyen2 tudung yang hendak dipakai esok ketika bersolat raya serta meng-iron baju raya...tapi nasib baiklah adik saya yang baik hati tu sudi tolong kakaknye nih iron baju raya...hehe. thanks dikyah! tp kaklong tak kerje lg..so takbleh nk bagi dikyah duit rayer..hehe.
Sambutan Aidilfitri kami kali ni macam biasa, dimulai dengan malam takbir raya di surau 5th hostel. Kemudian esok pagi bersolat sunat hari raya di sport complex. Kemudikan Sabtu akan datang akan diadakan Majlis Sambutan Aidilfitri anjuran KUU (Kelab Umno Ukraine)..Untuk majlis takbir tadi, saya menyediakan donut dari 1 kg tepung...Balik aje dari bertakbir, terus bersilat di dapur demi kuah kacang sampailah sekarang..Sudahla dua malam yang lepas berturut-turut pun saya tidor lambat dek kerana nak menyiapkan tempahan kuih raya..
huhu...saya sangat2 penat...esok nak beraya lagi,nak ambil gambar raya banyak2...maklumlah,raya terakhir kami di sini..harus mengumpul kenangan sebanyak2nya.Nampaknya malam ni tidor kena letak timun atas mata lah.Takut esok mata lebam disebabkan tak cukup tidur.hihi..

Wah kawan2...nampaknya kuah kacang saya dah masak..minyak dah naik nih...bolehla saya berhenti berehat sekarang...byee...

oups..sebelum tu,
Saya nak mengucapkan Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri,
Mohon maaf zahir & batin andai ada perlakuan/perkataan/penulisan saya di sini yang mengguris hati sesiapa...

p/s-kepada sesiapa yang dh bg saya alamat tu,nantikan aje lar kad raya dari saya ek....InsyaAllah, nanti2 sampailah tuh...hehe.

Wassalam...

2 orang sudah komen yek?:

zeti said...

selamat ari raya adikku.. sol & dikyah jgn cedih2 tau beraya di sana.. sol pun x lama je lg kan nk beraya kat sini ;) arini da raya ek kat sana? bestnye.. nnt jgn lupa amik gmbr byk2 tau..

psstt.. msti cedap kuah kacang yg sol buat kan :)

SoFie NuR said...

selamat hari raya aidilfitri
maaf zahir & batin

p/s : tak buat open house ke tahun ni?!! hihihi...

 
Template by suckmylolly.com